HUOMIO!
HUOMIO! TÄLLE FOORUMILLE EI OTETA ENÄÄN UUSIA KÄYTTÄJIÄ. FOORUMI SIIRTYY KAHDEN VIIKON SISÄLLÄ (1.10) OSOITTEESEEN HTTP://nuoretkuvaajat.foorumit.fi. KESKUSTELUALUEET LUKITAAN!Kirjaudu sisään
Haku
Viimeisimmät aiheet
Paikalla olevat käyttäjät
Yhteensä 2 käyttäjää paikalla :: 0 Rekisteröitynyttä, 0 Piilotettua ja 2 Vierailijaa Ei
[ Näytä koko lista ]
Eniten samanaikaisesti paikalla on ollut 64 käyttäjää, tämä oli Ti 19 Marras - 14:46
Järjestelmäkamerat
+3
wooder
Viivi
sprowdy
7 posters
Sivu 1 / 1
Järjestelmäkamerat
Keskustelua järkkäreistä.
--
Itse haluaisin järkkärin, ehkä nikonin tai canonin. Kattoo nyt sitte joulun jälkee että mitä tuleman pitää [You must be registered and logged in to see this image.]
--
Itse haluaisin järkkärin, ehkä nikonin tai canonin. Kattoo nyt sitte joulun jälkee että mitä tuleman pitää [You must be registered and logged in to see this image.]
Vs: Järjestelmäkamerat
Järkkärin ostoa kannattaa miettiä jonkun verran, kannattaa olla aina kokemusta jo digikameroista. Siihen kannattaa perehtyä todella tarkkaan ennen kun sellaisen haluaa hankkia. Mutta ainahan sitä kehittyy, ei siinä mitään. Sen tietää itse milloin on valmis seuraavaan askeleeseen.
Itselläni on tällä hetkellä Nikon D60 kittiputkella ja NIKKOR AF-S DX 55-200/4-5.6G ED. Jos tuota nyt käyttäisin jonkin aikaa ja siinä välissä saisin rahat uuteen putkeen kokoon niin kai yksi 800e putki olisi seuraava ostos. Nyt kumminkin haluan opiskella läpikotaisin tuota itse kennoa ja uutta putkea. Mulla ei ole mikään kiire, tuolla välineistöllä saa jo hyviä kuvia. [You must be registered and logged in to see this link.] uusimmat otokseni, joo-o vielä on paljon harjoteltavaa.
Itselläni on tällä hetkellä Nikon D60 kittiputkella ja NIKKOR AF-S DX 55-200/4-5.6G ED. Jos tuota nyt käyttäisin jonkin aikaa ja siinä välissä saisin rahat uuteen putkeen kokoon niin kai yksi 800e putki olisi seuraava ostos. Nyt kumminkin haluan opiskella läpikotaisin tuota itse kennoa ja uutta putkea. Mulla ei ole mikään kiire, tuolla välineistöllä saa jo hyviä kuvia. [You must be registered and logged in to see this link.] uusimmat otokseni, joo-o vielä on paljon harjoteltavaa.
Viivi- Ikä : 31
Viestien lukumäärä : 7
Muuten järkkäreiden omistajat (ja muutkin) : Miten paljon kuvat kohisevat esimerkiksi ISO-luvulla 800? Tai onko muutenkin pahat kohinat? (kiinnostaa vaan)
Mua ärsyttää kun Nikonissani kohinoita ei saa pidettyä edes 800 kurissa. Yleensä 200-400 mittarissa. Ja kun hämärässä koiran kuvaaminen on tuolla mahdotonta, koska valotusta ei saa nostettua tarpeeksi, ilman että heilhtaa/tärähtää/kohde liikkuu ja heti jos nostaa ISOa yli 450:en niin kohina on aivan kauheata :/
Mua ärsyttää kun Nikonissani kohinoita ei saa pidettyä edes 800 kurissa. Yleensä 200-400 mittarissa. Ja kun hämärässä koiran kuvaaminen on tuolla mahdotonta, koska valotusta ei saa nostettua tarpeeksi, ilman että heilhtaa/tärähtää/kohde liikkuu ja heti jos nostaa ISOa yli 450:en niin kohina on aivan kauheata :/
Mun edellisessä kirjoituksessa on linkki kuvagalleriaani, katsoppa PMV-09 kansio. Ne ovat otettu ISO1600 enkä nyt hirväesti mitään kohinaa näe. Sun pitää laittaa sellaiset asetukset ettei se tärähdä. On totta, että kuvaaminen on vaikeampaa pimeemmällä, mutta jos mikään muu ei toimi niin käytä salamaa. Lisäksi tuota M-toimintoa käyttämällä saa kivoja kuvia.
Mikä järkkäri sulla on? Tosissaan todella vähän kohinaa näkyy! Ja sehän se juuri onkin, aukkoa ei voi muuttaa, ja valotusajan pienentäminen tekee kuvista pimeitä. ISOn nostaminen puolella puolittaisi tarvittavan valotusajan. Mutta kohinat nousisivat niin kauheiksi. Ja kohinat ovat aivan kamerakohtaisia. NikonD70 on vanha malli,joten olettavasti kohinatkin ovat suuremmat Ja salaman käytössähän on vain yksi ongelma, esimerkiksi luonto/maisemakuvia kuvatteassa ei voi melkein ikinä käyttää salamaa. Ja tuolla Voittaja näyttelyssä olin kuvaamassa ja sielläkään ei irtosalaman tehot riittäneet koko kehän halki
^ Mulla on Nikon D60.
Viivi kirjoitti:^ Mulla on Nikon D60.
Juu tuossa on aika vähän kohinaa , mun kaverilla on samalainen ja sillä testailtu
Haluisko joku fiksumpi valaista miulle et mikä toi kohina on mistä ootte puhunu?
Kohina on kuvassa näkyviä "rakeita".
Tuo kuva saattaa helpottaa. Värillisiä rakeita siis tavallaan
[You must be registered and logged in to see this image.]
Tuo kuva saattaa helpottaa. Värillisiä rakeita siis tavallaan
[You must be registered and logged in to see this image.]
Mulla on rungossa joku roska. Missä se voisi olla kun se ei näy etsimessä, mutta kuvassa kyllä?
Jaah, kolme peräkkäistä nyt multa. Lähinnä pistin tämän viestin että ihmiset muistaisivat tämänkin ketjun olemassaolon (;
Mullakin on kameran kennolle eksynyt joku roska, onneks vain yksi, eikä sekään näy kun vain kuvaamalla tyhjää taivasta vasten, ja sen saa helposti muokattua sitten jälkeenpäin pois. Sittenhän jos niitä kertyy enemmän, niin täytyy kenno puhdistaa. Ei se munkaan roska näy etsimessä, on mulla etsimenkin sisällä roskia : D En tiä miten ne on sinne joutuneet. Eli siis jos roska näkyy kuvassa, niin se on mitä luultavimmin kennossa, mutta jos se näkyy etsimessä, niin silloin roska on etsimessä.
Ne roskat saattaa olla kanssa objektiivin takalinssissä, joten sitäkin kannattaa aina putsata. Etulinssin roskien ei pitäisi kuvissa näkyä, ne vaan voi lisätä optisia virheitä ja huonontaa kuvanlaatua. Kun vaihtaa objektiiveja, täytyy kamerasta sammuttaa virta ja suorittaa vaihto mahdollisimman nopeasti, mieluiten pölyttömässä tilassa. Jos kameraan jää vaihdon ajaksi virta päälle, voi kenno vetää puoleensa pölyä staattisen sähkön takia.
Ne roskat saattaa olla kanssa objektiivin takalinssissä, joten sitäkin kannattaa aina putsata. Etulinssin roskien ei pitäisi kuvissa näkyä, ne vaan voi lisätä optisia virheitä ja huonontaa kuvanlaatua. Kun vaihtaa objektiiveja, täytyy kamerasta sammuttaa virta ja suorittaa vaihto mahdollisimman nopeasti, mieluiten pölyttömässä tilassa. Jos kameraan jää vaihdon ajaksi virta päälle, voi kenno vetää puoleensa pölyä staattisen sähkön takia.
Kappas, joka päivä oppii jotain uutta. Olenkin miettinyt pitkään miksi objektiivia posottaessa kameran on hyvä olla sammutettuna, mutta enpä ole tullut ikinä ajatelleeksi syyksi sähkön keräämää pölyä : DD
Mun pitäis jaksaa tehdä tolle koko kameralle kunnon puhdistusopeaatio, se on kaikkien lumisateisten kuvausretkien ja kassissa raahaamisen jäljiltä aika mielenkiintoisessa kunnossa. Tai lähinnä laukusta siihen ontarttunut rutkasti pölyä jokapuolelle. Ja objektiivit ne vasta kauheassa kunnossa onkin. Miten kannattaisi putsata? Kevyesti kostealla liinalla?
Mun pitäis jaksaa tehdä tolle koko kameralle kunnon puhdistusopeaatio, se on kaikkien lumisateisten kuvausretkien ja kassissa raahaamisen jäljiltä aika mielenkiintoisessa kunnossa. Tai lähinnä laukusta siihen ontarttunut rutkasti pölyä jokapuolelle. Ja objektiivit ne vasta kauheassa kunnossa onkin. Miten kannattaisi putsata? Kevyesti kostealla liinalla?
Ei kannata kosteeta liinaa, kuiva liina, vaikka joku mikrokuituliina tai vastaava. Sitten kannattaa hankkia suti, joku semmonen pehmeä ja hyvä, jolla saa aina pölyt pois. Puhalluspumppu kannatta myös hankkia, sillä voi putsata etsintä ja puhallella pölyjä pois kamerasta. Puhalluspumpulla voi myös putsata kennoa, eikä kennoon saisi kajota millään muulla, kuin ilmalla. Kannattaa hankkia lenspen (googleta), siinä on toisessa päässä semmoinen juttu, jossa on sanomalehtimustetta, se kirkastaa linssin ja poistaa siitä rasvaiset sormenjäljet, jotka ei muulla lähde. Tämä on siis sama periaate, kun ennen vanhaan kiillotettiin ikkunoita sanomalehdillä, eli se johtuu tuosta musteesta, se kiilloittava ja puhdistava vaikutus.
Kameraa ja objektiiveja kannattaa putsata usein, niin ne pysyy kunnossa pitkään.
Kameraa ja objektiiveja kannattaa putsata usein, niin ne pysyy kunnossa pitkään.
Selvä, kiitos vinkeistä. Itseasiassa nyt minulla ei ole juurikaan kameran sisällä mitään, vaan ulkopinnoilla lumisateesta tulleita märkiä länttejä, jotka ovat sitten kuivaneet ikävästi ja tarranneet itseensä pölyä.
Ja olenhan minä tuota kameraa putsaillut aika paljon, säännöllisin väliajoin, ennen se ei vaan ole ollut kovin kauheassa kunnossa. Mutta rapatessa roiskuu. : D
Ja olenhan minä tuota kameraa putsaillut aika paljon, säännöllisin väliajoin, ennen se ei vaan ole ollut kovin kauheassa kunnossa. Mutta rapatessa roiskuu. : D
Niin roiskuu : D Mullakin tulee aina kaikkia inhottavia jälkiä vedestä ja lumesta kameraan, kun sitä tulee aina joskus kuljetettua vähän säässä kuin säässä : D
Varmasti tärkein juttu on kyllä tarkkailla sitä kameraa objektiivia vaihdettaessa. Menee kyllä helposti kaiken maailman roskia sisälle. S: Putsaan todella usein linssiä ja tarkkailen kameran sisustoja hyvin tarkkaan, sillä ei ihan huvittaisi maksaa ammattilaisille monia euroja siitä, että kameraan on takertunut pahaan paikkaan roska.
Saana- Ikä : 29
Viestien lukumäärä : 41
No mulla tota ammattilaisesta pulittamisesta ongelmaa ei ole, koska minun eräs tuttu tekee sen mulle ilmaiseksi. Tai huoltaa kaikki suurimmat ongelmat joita en itse saa tehtyä omilla surkeilla välineilläni.
Mulla on tällä hetkellä Canon EOS 1000D tyytyväinen olen kameraan, se onkin juuri aloittelijoille sopiva kamera. Ennen on ollut vaikka minkä merkkisiä pokkareita, eli kokemusta on jonkun verran. Suosittelen kyllä tuota tonnideetä, se ei mikään älyttömän kalliskaan järkkäriksi ole
BUBBLE- Viestien lukumäärä : 6
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Su 25 Joulu - 14:23 kirjoittaja Meewi
» Moikka........
La 29 Loka - 20:13 kirjoittaja ratsastaja
» Copymerkit kuviin
La 29 Loka - 20:07 kirjoittaja ratsastaja
» Aktiivisuusleikki
Ma 27 Joulu - 14:18 kirjoittaja LLEO
» Objektiivit?